De Rugpijn komt steeds terug

Spierpijn in de rug

Omdat vaak alleen de symptomen van de spit worden aangepakt keert het regelmatig terug. Bij de meeste mensen is er niets bijzonders aan de hand. Een dagje hard werken in tuin, klussen in huis of overdreven sporten kunnen een oorzaak zijn dat in de periode van rust die daarna volgt er een forse spierpijn kan optreden. Dit is een teken dat de bewegingen die gedaan zijn los van elkaar wel mogelijk waren maar dat ze bij elkaar opgeteld teveel waren en een overbelasting hebben gevormd voor de spieren van de rug. Deze pijn is het meest hevig voor de eerste 3 dagen en kan ook spierpijn worden genoemd. Een belasting die op het randje is geweest van wat de rug aankon maar nog net goed begeleid kan worden. Dit is nog geen spit.

Spit en door de rug gaan

Met spit verkrampen de lokale rugspieren en komt er een diepere stekende pijn. Dit is geen "normale overbelasting" meer. Vaak gebeurt er hetzelfde als bij spierpijn. Na een periode van inspanning gaat u rusten en dan komt het op. Dit is alleen heviger en lokaler met een scherpere pijn. Wat ook vaak gebeurt, is het door de rug gaan. Een moment waarop u niks bijzonders doet en plotseling een hevige stekende pijn ontstaat en u letterlijk krom moet blijven staan in de houding waarin u zich bevindt. De rug slaat direct op kramp en met moeite kan u zich verplaatsen naar stoel of steun. Het is als het ware of u door de enkel bent gegaan maar dan in de rug bij een veel kleiner gewrichtje.

De eerste keer

Vaak gaat de pijn na 2 weken vanzelf weer over. De eerste 3 dagen is het zeer pijnlijk om te bewegen en neemt de pijn zelfs nog een beetje toe. Vanaf ongeveer de 4de dag neemt de pijn rustig af, zakt de kramp en kunt u steeds makkelijker bewegen. Na 2 weken voelt u vaak af en toe nog wat door de dag heen, bijvoorbeeld bij lang aan een aanrecht werken, sleutelen aan een auto, opstaan na lang zitten of de eerste stappen uit bed. Dit is na 6 weken vaak helemaal weg. Helaas blijkt de basis voor spit niet weg te zijn, de reden dat u bij een willekeurige activiteit door de rug ging, is bij dit natuurlijk herstel niet veranderd.

Sturing van gewrichten

Het "door de rug gaan" vanuit zo'n plotseling moment heeft biomechanische  grondslag . Dit betekent dat de gewrichtsbewegingen van de ruggewrichten als keten niet goed meer samenwerken en een afwijkend patroon belopen, waarbij de vorm die de gewrichten hebben niet goed meer bij de sturing (de functie) passen.
Dit lijkt in sterk versimpelde zin op het niet lekker lopen van een scharnier van een deur, de deur klemt en het scharnier piept en kraakt: de symptomen. Deze zijn op te lossen door een beetje olie in het scharnier te doen. De deur klemt nog wel een beetje maar dat irritante gepiep en gekraak is weg. Helaas komt het weer terug maar nu heviger. Weer olie erbij en weer een oase van rust. Helaas voor een kortere tijd, weer olie......., dit gaat een tijdje door tot dat u zich realiseert dat er een onderliggende oorzaak onder de irritante symptomen liggen die u moet aanpakken wil dit stoppen en de deur niet meer klemmen. U pakt een schroevendraaier en gaat de positie van het scharnier op de deurpost bijstellen met als resultaat dat de deur beter komt te hangen en daardoor niet meer klemt en ook dat het scharnier beter functioneert en daardoor niet meer piept en kraakt.

Meer bewegen en veel oefenen

Wat we met deur moeten doen moeten we eigenlijk ook met onze rug doen. De manier van bewegen verbeteren. Dit is niet te doen door middel van oefeningen of meer bewegen. Om naar de vergelijking met de deur terug te gaan komt dit overeen met het probleem proberen op te lossen in het scharnier door heel enthousiast de deur open en dicht te doen.
Nu is oefenen en meer bewegen niet slecht en zelfs een voorwaarde tot herstel, het is alleen geen middel om daar te komen. Voordat er oefeningen gedaan worden is het verstandig om eerst de bewegingsketen te herstellen in de functie en beter te laten samenwerken door middel van een behandeling manuele therapie e.s.

Cyclus van rugklachten

Veel mensen zitten vast in een steeds terugkerende cyclus van rugklachten, waarbij eerst geoefend en bewogen zonder wat aan de kern te doen. Dit gaat meestal na een maand goed: alles kan weer gedaan worden en er zijn weinig klachten over. Wat wel vaak te ervaren is een sluimerende zeer lichte zeurderigheid in de lage rug na dingen doen die niet zo vaak voorkomen zoals lang staan, veel bukken, in gebogen houding blijven staan en veel tillen. Het zet niet door maar is door de maanden en jaren heen regelmatig aanwezig.

Plotseling, schijnbaar uit het niets schiet het er weer in. Het gevoel is het zelfde, de directe aanleiding meestal net even anders. Ook deze episode lost op en het zelfde gevoel is weer aanwezig. U hoort zichzelf zeggen "dat is mijn zwakke plek"of "daar gaat het altijd zitten als ik teveel doe" en begint met het vermijden van activiteiten waar het bij op komt. 

Door de tijd heen komt er regelmatig zo'n episode terug. Wat opvalt is dat de tussentijd steeds korter wordt en de pijn steeds duidelijker op een plek zit en scherper en heviger wordt. Als u pech heeft beginnen er ook klachten in het been bij te komen zoals tinteling, prikkeling, doof-dood gevoel, pijn en krachtverlies.
Een simpel ogende en op te lossen klacht heeft dan door de jaren heen kans gezien om langzaam uit te groeien tot een echt probleem zoals een hernia. En daar is veel moeilijker wat aan te doen.